Monesti kuvitellaan, että brändiohjeistus (brand book) on isojen firmojen juttu. Tämä ei pidä paikkaansa! Jokainen yritys kokoon katsomatta tarvitsee kirjallisen brändiohjeistuksen, ainakin kahdesta syystä: 1. Muutkin, kuin päättäjä, tietää toivotun ilmeen. 2. Brändiviestintä on yhteneväistä, eikä pompi mielenmuutosten/trendien mukaan.
Sometiimin tehtävänä ei ole luoda brändiäsi, vaan viestiä brändisi sanoma yhteneväisesti asiakkaille ja vahvistaa haluttua brändikuvaa.
Yksinkertainen yrityksen brändiohjeistus on helppo luoda itse. Tarvitset vain tiimisi, aikaa ja visuaalista silmää! Jaoimme meidän ohjeistuksen kahteen osaan, koska ymmärrämme, että kattava opas ei ole kaikille pakollinen tai sen aikaan saaminen ei ole realistista. Käydään siis läpi, mitä brändiohjeistuksen eli brand bookin tulisi sisältää.
Vähimmäisvaatimus brändiohjeistukselle
1. Historia: Kerro lyhyesti, miten yrityksesi on syntynyt ja sen taustoista. Mitä teette ja miksi?
2. Visio, missio ja brändilupaus: Nämä kolme asiaa voi lisätä samalle dialle. Muista tiivistää asiasi hyvin!
3. Arvot: Määrittele yrityksen tärkeimmät arvot. Voit halutessasi avata jokaista 1-2 lauseella.
4. Logo: Kaikki logosi hyväksyttävät ilmeet, värit ja muodot.
5. Värit: Muista lisätä värikoodit! Erota päävärit ja tukivärit toisistaan selkeästi (primary ja secondary)
6. Fontit: Yritykselläsi tulee olla vähintään kaksi fonttia → otsikko ja leipäteksti. Jos yritykselläsi on pakkauksia, pakkauksien ja viestinnän fonttien tulee olla samat.
7. Kohderyhmä: Syväluotaus kohderyhmiin ei ole tarpeellinen, mutta esittele tiivistetysti kohderyhmäsi. Mainonta- ja markkinointiyritykset tarvitsevat tätä tietoa, joten näin kaikki tarvittava tieto löytyy samasta paikasta.
Jos sinulla on aikaa extraan
1. Valokuvaohjeistus: Minkä tyylisiä kuvien tulee olla? (värimaailma, tyyli ja muut ohjeet)
2. Do's & Don'ts: Ohje siitä, miten logoja, värejä ja fontteja tulee käyttää sekä esimerkkejä, miten niitä ei tule käyttää.
3. Pakkausdesign: Nosta muutama pakkaus esimerkiksi, miten brändisi näkyy tuotteissasi. Jos yritykselläsi ei ole konkreettista tuotetta, voit käyttää tässä käyntikortteja, liikkeen julkisivua tai vaikka verkkosivuja.
4. Persoona ja äänensävy: Jos yrityksesi olisi ihminen, millainen se olisi? Kuvaile myös millainen on yrityksesi käyttävä äänensävy (tone-of-voice). Äänensävyyn liityviä kuvailuja ovat esim. puhekielinen, nuorekas, asiallinen, lempeä, tuttavallinen ja kirjakielinen.
5. Mood board: Yhden sivun kokoinen kooste väreistä, fonteista, tuotemockupeista ja valokuvista. Näiden ei tarvitse olla esim. yrityksesi kuvia, sillä mood boardin tehtävä on vain antaa konkreettinen esimerkki miltä brändin tulisi näyttää.
Yrityksen brändiohjeistus yksiin kansiin
Jotta pääset mahdollisimman helpolla, suosittelemme käyttämään esimerkiksi Canvan valmispohjia. Löydät paljon valmiita brändiohjeistuksien pohjia hakemalla "brand guidelines", "brand" tai "brand book". Muista käyttää tiedostossa oman brändisi värejä ja fontteja!
Lisää oppaaseen kansi, sisällysluettelo ja kiitos-sivu. Muista tallentaa tiedosto PDF-muodossa ja tarkista, että tiedostokoko on riittävän pieni sähköpostiliitteeksi.
Jos kaipaat apua brändioppaan kokoamiseen, se hoituu meiltä asiakkuuden startatessa! Opas luodaan yhdessä, jotta lopputulos kiteyttää varmasti täydellisesti yrityksesi brändin.