top of page

Blogi

weareviba

Vieraskynäkirjoitus: Kuinka PR ja ansaittu media tukevat yrityksen somemarkkinointia?

Päivitetty: 14. elok.

Miten voit hyödyntää PR:ää ja ansaittua mediaa yrityksesi somemarkkinoinnin tukena, sekä kasvattaa tunnettuutta, auktoriteettia ja luottamusta – ja samalla myös myyntiä nopeammin ja vaivattomammin? 


Tässä kirjoituksessa tarkastelemme, miten PR ja ansaittu media voivat tehostaa somemarkkinointiasi ja tuoda konkreettisia hyötyjä.


👉 PR (Public Relations) on strategista viestintää, jolla luodaan ja ylläpidetään suhteita yrityksen ja sen sidosryhmien välillä. 


👉 Ansaittu media viittaa näkyvyyteen, jonka yritys saa ilman suoraa maksua, kuten lehtiartikkelit, haastattelut televisiossa, radiossa tai podcasteissa.


👉 PR:n tuomat edut liittyvät brändin vahvistamiseen, uskottavuuden lisäämiseen ja laajemman yleisön saavuttamiseen. Esimerkiksi, kun arvostettu julkaisu kirjoittaa yrityksestäsi positiivisesti, se voi merkittävästi nostaa brändin arvostusta.


Influential entrepreneur
Kuvaaja: Atte Mäläskä

5 etua, joita strateginen PR ja ansaittu media tarjoavat somemarkkinoinnin tueksi:


1. Laajeneva tunnettuus


Median avulla voit tavoittaa satoja, tuhansia, kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia potentiaalisia asiakkaita yhdellä mediahaastattelulla. Kun jaat tarinaasi ja asiantuntemustasi perinteisessä mediassa, saat mahdollisuuden tavoittaa suuren yleisön, joka ei ole aiemmin kuullut yrityksestäsi. 


Tämä voi johtaa siihen, että uudet ihmiset alkavat seurata yritystäsi myös sosiaalisessa mediassa, mikä kasvattaa luottamusta ja tuo uusia asiakkaita.


2. Vaikutusvalta


Yrityksesi haluaa todennäköisesti muuttaa maailmaa paremmaksi ja olla suunnannäyttäjä alallaan. Jakamalla tarinaasi, asiantuntemustasi ja missiota mediassa ja somessa voit vaikuttaa asioihin, tuoda uusia näkökulmia ja tulla tunnetuksi alan parhaana toimijana. Näin toimittajat alkavat ottamaan sinuun yhteyttä ja sinut tunnetaan positiivisen muutoksen ajajana.


3. Lisääntynyt myynti


Myynti edellyttää tunnettuutta ja luottamusta. Kun rakennat tunnettuutta, auktoriteettia ja luottamusta, myyntisi tehostuu, palveluistasi ollaan valmiita maksamaan enemmän ja houkuttelet uusia asiakkaita. Yhdistämällä somemarkkinointi PR- ja ansaitun median hyödyntämiseen voit kasvattaa myyntiä merkittävästi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.


4. Uskottavuus kasvaa nopeasti


Kaikki eivät pääse mediassa esille; sinun on vakuutettava median edustajat siitä, että sinut (tai tiimiläisesi) kannattaa haastatella ja että olet asiantuntija alallasi. 


Tämä ulkopuolinen validointi mediasta ja toimituksista vahvistaa yrityksesi uskottavuutta ja auktoriteettia. PR- ja somemarkkinoinnin yhdistäminen antaa mahdollisuuden rakentaa uskottavuutta ja luottamusta sekä omien somesisältöjesi että ansaitun median avulla.


5. Uudet tilaisuudet


Haluatko saada kustannussopimuksen, puhua suurille yleisöille, herättää sijoittajien kiinnostuksen tai avata uusia ovia yrityksellesi? Medianäkyvyyden avulla on helpompaa saavuttaa tavoitteesi ja saada arvokkaita tilaisuuksia. Kun mediajuttu julkaistaan, voit jakaa sen sosiaalisessa mediassa, mikä vahvistaa vaikutusta ja houkuttelee uusia mahdollisuuksia.


Strategisen PR:n ja somemarkkinoinnin avulla voit luoda liiketoiminnalle positiivisen kierteen nopeasti. Siksi niitä kannattaa tehdä yhteistyössä – strategisesti ja pitkäjänteisesti.



Kirjoittajasta:

Taru Tammikallio on PR-strategi ja Influential Entrepreneurin perustaja. Hänen yrityksensä auttaa asiantuntijayrityksiä ja -yrittäjiä moninkertaistamaan tunnettuutensa ja auktoriteettinsa, sekä nousemaan alansa johtaviksi auktoriteeteiksi hyödyntämällä PR:n ja median voimaa.

Taru on kouluttanut yli 1000 yrittäjää ja yritystä ottamaan tehot irti mediasta, sekä auttanut lukuisia asiakkaita nousemaan esille mediassa toistuvasti, ja hyödyntämään sitä liiketoimintansa kasvuun ilman jatkuvia 4-5-numeroisia PR-kuluja ja ilman riippuvuutta muiden verkostoista.

bottom of page